O festivalu
veletrh automobilů ve všech podobách
Poslední lidový automobil
Na nadcházejícím ročníku veletrhu PRAGUE CAR FESTIVAL budou mít návštěvníci v rámci výstavy SPIES HECKER CLASSIC EXPO jedinečnou příležitost obdivovat vzácný automobil Tatra 57 B s dvoumístnou karoserií od renomované karosárny Uhlík. Tento vůz, původně objednaný baronem Ervínem Nádherným v roce 1940, je výjimečným dokladem českého designu a řemeslného umu předválečné éry.
Posledními lidovými automobily značky Tatra byly modely řady 57, které se vyráběly v různých karosářských provedeních a zapsaly se do historie svou spolehlivostí i dostupností pro širokou veřejnost. Přestože se dochovalo poměrně mnoho vozů této řady, kusů s karoseriemi od specializovaných dílen, jako byly Uhlík, Petera či Sodomka, přežilo jen minimum. O to vzácnější je dvoumístná Tatra 57 B s karoserií od firmy Uhlík, kterou si budou moci návštěvníci prohlédnout na výstavě SPIES HECKER CLASSIC EXPO.
Tento vůz značky TATRA je výjimečným dokladem řemeslného umu předválečné éry. Foto: Jindra Lasík
Historie tohoto modelu sahá do roku 1932, kdy konstruktér Hans Ledvinka představil první Tatru 57 – lidový vůz pro méně majetné zákazníky. Automobil byl vybaven vzduchem chlazeným čtyřválcovým boxerem o objemu 1150 cm3 a výkonu 18 koní při 3000 ot./min. Vůz, známý pod přezdívkou „Hadimrška“, se brzy stal základem úspěšné řady, která pokračovala modernizovanými verzemi 57 A a 57 B. Model Tatra 57 A, uvedený na trh v roce 1936, nabídl zvětšený objem motoru 1155 cm3 a výkon 20 k, přičemž si zachoval hospodárnost i odolnost.
Koncem května roku 1940 předaly Závody Ringhoffer Tatra tento unikátní automobil zákazníkovi. Foto: Jindra Lasík
Definitivní vrchol představila Tatra 57 B z roku 1938. Disponovala větším čtyřválcem o objemu 1256 cm3 s výkonem 25 k, dosahovala rychlosti až 90 km/h a spotřebovala zhruba 8,5 l benzinu na 100 km. Díky výkyvným polonápravám nabídla na svou dobu nečekaně komfortní jízdu i na nerovných silnicích. Tento spolehlivý základ byl ideální pro individuální karosářské zakázky, které dávaly vozům osobitý vzhled i luxusní charakter.
Interiér Tatry je sice strohý, ale funkční a barevnými odstíny stylový. Foto: Jindra Lasík
Představovaný exponát na listopadové výstavě má mimořádně zajímavý původ. Dvoumístnou sportovní karoserii na Tatru 57 B si 28. března 1940 objednal Ing. Ervín baron Nádherný z Chotovin u Tábora, správce velkostatku na panství hraběte Buquoye. Dochovala se kompletní dokumentace obchodní smlouvy i originální potvrzení objednávky. Firma Uhlík vystavila 23. května 1940 záruční list na novou karoserii a koncem května předaly Závody Ringhoffer Tatra tento unikátní automobil zákazníkovi. Konkrétní vůz nese výrobní číslo 50992 a číslo motoru 190 423.
Tatra 57 B Uhlík je dnes nejen technickou raritou, ale také připomínkou zlaté éry českého karosářství, kdy vznikaly elegantní vozy podle individuálních přání klientů. Její dochovaná historie i původní dokumenty z roku 1940 dodávají exponátu výjimečnou autenticitu.
K tomuto vozu se dochovala se kompletní dokumentace obchodní smlouvy i originální potvrzení objednávky. Foto: Jindra Lasík
Zdroj: Prague Car Festival
Komentáře ke článku