Novinky

  • 30.10.2025 Good BRABUS Rocket 1000 „1 of 25“ se představí na Prague Car Festivalu

  • 30.10.2025 Neutral Unikátní přehlídka vozů Praga bude v sekci historických vozů

  • 21.10.2025 Good Filip Salač se v neděli 2. listopadu ve 13 hodin zúčastní besedy na Racing Expo

Facebook Instagram

Kam směřuje český automobilový trh 2025

Kam směřuje český automobilový trh 2025

Na toto téma stále existuje víc pohledů, od docela optimistických až po nepříjemně pesimistické. Mnohé by sice mohly napovědět statistiky, ale i ty se velmi často „ohýbají“ tak, jak se to zrovna komu hodí a líbí. 

Fakta a kuriozity

Faktem je, že v Česku registrace nových osobních automobilů letos na rozdíl od většiny evropských zemí stále meziročně rostou. Docela kuriózní je také skutečnost, že se mimořádně daří dražším a drahým vozům. Mercedes-Benz je i letos po sedmi měsících osmou nejprodávanější značkou českého trhu, třeba před Renaultem (9), MG (11) či Peugeotem (12). BMW si drží pozici na desátém místě, Volvo je 13. a Audi 14. A co říct na to, že vozů Porsche se u nás letos registrovalo 523, tady víc než Fiatů (227) či Jeepů (183) dohromady.

Domácí značce Škoda zřejmě neuškodilo ani letošní zdražení a stále pokrývá celou třetinu českého trhu. Za ní jsou s odstupem Hyundai, Toyota a VW. Trochu v pozadí české ligy jsou, kromě MG, zatím čínské značky, které už nějaký čas avizují ostrý vstup na náš trh.

Nová konkurence

Málokdo zaznamenal, že o přízeň českých zákazníků už usiluje neuvěřitelných 20 čínských značek. Kromě čtyři roky působícího MG prodávají své modely např. také Jaecoo, Omoda, Joyear, Dongfeng, BAIC, BYD, Voyah, SWM, Forthing, DR, Leapmotor a další. A letošní podzim by měl přinést zesílení zejména cenového útoku čínských automobilů na české zákazníky.

Pozoruhodné je i to, že čínská auta už zdaleka nejsou odlišná, málo bezpečná a s pochybnou kvalitou. Všechny splňují nejnáročnější audity bezpečnosti, kvalitu potvrzuje standardně pěti a víceletá záruka, a cenami jim nemohou Evropané, ani Japonci či Korejci konkurovat. Zákazníky proto čekají velká lákadla a na trhu bude brzo velmi dusno.    

Vývoj přikazují politici

Není to tak dávno, kdy vývoj automobilů určovali jejich konstruktéři a designéři, kteří se snažili získat zájem zákazníků svými nápady a vývojem. Dnes ať chceme nebo ne, vývoj bohužel diktují často velmi nekompetentní a ambicemi posedlí evropští politici, kteří jen regulují, přikazují, zakazují a pokutují. 

Bezemisní vize politiků EU ale nesdílejí zákazníci, zejména ti čeští, což se ale celoevropsky projevuje, diplomaticky řečeno v pomalejším nástupu elektrifikace. Ještě před pár lety se politici, ale i představitelé automobilového průmyslu holedbali, jaký obrovský podíl bude připadat už v roce 2025 na elektromobily, ale v současné době už jen „přehodnocují“ své ambiciózní plány, ale EU trvá tvrdě na svém. Tak uvidíme, co přinese zítřek.  

Green deal stále platí, ale…

Význam slova deal je také kšeft a pro Green deal to platí mírou vrchovatou. Celý Green deal je především jeden obrovský zelený kšeft, na kterém se za peníze, které zaplatí všichni systematicky ekologicky masírovaní Evropané nehorázně vydělá skupina boháčů v pozadí celého tohoto „bezemisního“ byznysu.

Vždyť např. o emisních povolenkách se u nás vyprávějí jen předvolební líbivé pohádky, zatímco mašinerie obrovských zisků pro nejbohatší se těší, že už za něco přes rok nám všem nekompromisně pustí pořádně žilou.

V souvislosti s uvedeným se nabízí malé srovnání, podle kterého evropští politici na jedné straně tvrdě prosazují, aby už za necelých 10 let došlo k úplnému zákazu prodeje osobních vozů se spalovací motory, zatímco tanků a další motorizované vojenské techniky se žádný zákaz netýká. Proč? Že by za tím byl zase nějaký výhodný Deal, jen ne zrovna Green a Fit for 55?

Auta a mobilita vůbec to určitě nemají do budoucna zrovna lehké.

 

Karel Beránek
Stále aktivní motoristický novinář, který začal publikovat ve Světě motorů už v roce 1964 a v průběhu více než 60. let pracoval také v redakcích Čs. Motor Revue, Signál a v posledních letech působí v redakci Automakers. Jako stálý spolupracovník psal pravidelně řadu let také pro časopis Automobil, dále pro Hospodářské noviny a Deník, ale jeho články vycházely a vycházejí v mnoha dalších médiích. Je také autorem několika knih a učebnic. Přestože je ročník 1938, stále se aktivně zajímá o veškeré dění v automobilové branži, jezdí s auty i motorkami, publikuje, spolupracuje s řadou institucí a je také známým pamětníkem motoristické historie. 

Komentáře ke článku