Novinky

  • 30.10.2025 Good BRABUS Rocket 1000 „1 of 25“ se představí na Prague Car Festivalu

  • 30.10.2025 Neutral Unikátní přehlídka vozů Praga bude v sekci historických vozů

  • 21.10.2025 Good Filip Salač se v neděli 2. listopadu ve 13 hodin zúčastní besedy na Racing Expo

Facebook Instagram

Výstavní premiéra automobilového unikátu Pohl-Škoda

Výstavní premiéra automobilového unikátu Pohl-Škoda

Zajímavý exponát mezi veterány

Jedním z nejzajímavějších exponátů letošního SPIES HECKER CLASSIC EXPO, které je součástí listopadového veletrhu PRAGUE CAR FESTIVAL, bude sportovní automobil Pohl-Škoda 1200 Supersport z roku 1958.

Tento unikát, který nikdy nestartoval v žádném závodě, bude mít na veletrhu svou výstavní premiéru. Automobil Pohl-Škoda mohli motorističtí fanoušci zahlédnout již dříve při ukázkových jízdách setinové soutěže South Bohemia Classic, kde jej řídil Jan Schmied. O jeho záchranu a kompletní renovaci se však zasloužil Bohdan Novotný.

Závodnímu využití vozu odpovídá také strohý interiér. Foto: Jindra Lasík

Příběh bratrů ve světě motorsportu

Vznik vozu provází pozoruhodná historie. Hlavní postavou příběhu byl Jiří Pohl, československý automobilový závodník a konstruktér, který působil především v 50. a 60. letech. Patřil k výrazným osobnostem domácího motorsportu — startoval v závodech sportovních vozů i monopostů, byl znám svou technickou erudicí a spoluprací s továrními i soukromými týmy. Jeho jméno je spojeno právě s unikátním projektem Pohl-Škoda 1200 Supersport, který vznikl z jeho iniciativy, aby se na závodní dráhu mohl vrátit jeho bratr Zdeněk. Ten zůstává v paměti hlavně jako jezdec, který československému automobilismu přinesl mezinárodní uznání díky úspěchu v Rallye Monte Carlo v roce 1933, a jako reprezentant silné předválečné generace závodníků.

O záchranu vozu a jeho kompletní renovaci se zasloužil Bohdan Novotný. Foto: Jindra Lasík

Automobil s cenným rodokmenem

Automobil měl být určen především pro dálkové maratony, k čemuž ale z politických důvodů nikdy nedošlo. Základ konstrukce tvoří podvozek Škoda Tudor Roadster z roku 1948, rozšířený na nápravách Škoda 1201. O pohon se stará čtyřválec Škoda o objemu 1100 cm3, převrtaný na 1221 cm3. Karoserii navrhl Jaroslav Vlček, československý konstruktér a automobilový nadšenec, který vyráběl mimo jiné vlastní závodní vozy pod značkou Magda. Ruku k dílu tehdy přidali také klempíři zaniklé firmy Oldřich Uhlík, jež v dobách své slávy patřila k absolutní špičce československých karosářů meziválečné a poválečné éry. Na automobilu, který byl koncipován pro silniční provoz, najdeme řadu prvků původně z leteckého průmyslu, pocházejících z válečné kořisti. Patří mezi ně například šrouby, výztuhy či nádrže, získané ze zničeného letounu Heinkel He 111.

Pohon zajišťuje čtyřválec Škoda o objemu 1100 cm3, převrtaný na 1221 cm3. Foto: Jindra Lasík

Mimořádný historický vůz Pohl-Škoda 1200 Supersport bude v rámci SPIES HECKER CLASSIC EXPO vystaven na stánku Classics & Sport Car Clubu.

 

Zdroj: Prague Car Festival, úvodní foto: Jindra Lasík

Komentáře ke článku