Novinky

  • 16.04.2025 Good Automotodrom Brno zahájil kompletní rekonstrukci Masarykova okruhu

  • 16.04.2025 Good Titul Světové auto roku 2025 získala Kia EV3

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

Facebook Instagram

Historické vozy a youngtimery na Prague Car Festivalu

Historické vozy a youngtimery na Prague Car Festivalu

SPIES HECKER CLASSIC EXPO

Do otevření bran veletrhu PRAGUE CAR FESTIVAL® zbývají sice ještě téměř čtyři měsíce, ale už nyní se rýsuje obsah expozice historických vozů a youngtimerů. Tradice a obnovená krása těchto automobilů se opět představí na jednom místě za podpory renomované značky autolaků a technologického vybavení lakoven SPIES HECKER.

A na co se mohou milovníci automobilové historie letos těšit? K vidění bude samozřejmě průřez minulým stoletím, které bylo v mnoha ohledech pro automobilový průmysl průlomové. Technický pokrok si návštěvníci prohlédnou na desítkách historických exponátů, které připomenou světově známé výrobce automobilů, ale také dnes již zaniklé značky. V rámci výstavy SPIES HECKER CLASSIC EXPO budou k vidění rovněž vozy z kategorie tzv. youngtimerů, které si získaly srdce nejednoho automobilového fanouška a dnes se často stávají předmětem investičních záměrů. Samostatnou expozici budou tvořit například mikro a miniautomobily různých značek.

Mezi exponáty nechyběla ani závodní verze Bugatti T35 v tradiční modré barvě, kterou proslavila také legendární automobilová závodnice Eliška Junková. Foto: Prague Car Festival 

Jeden z mnoha slavných příběhů, který pořadatel na veletrhu veřejnosti připomene, je 50. výročí ikonického závodního vozu Škoda 130 RS, jenž sbíral vavříny jak v rallye, tak na okruzích – doma i v zahraničí. Škoda 130 RS (typ 735) byla představena v dubnu 1975 na okruhu v Mostě, v plném nasazení se „eresa“ předvedla o necelý měsíc později v Brně, v rámci závodu mistrovství Evropy cestovních vozů, kde ve třídě do 2000 cm³ obsadila hned při své premiéře 3. a 4. místo. Tehdy ještě jezdila s pětistupňovou převodovkou; rok nato však FIA změnila předpisy a Škoda 130 RS se musela vrátit ke čtyřstupňové převodovce, kterou používala až do konce své sportovní kariéry. Srdcem tohoto vozu byl kapalinou chlazený čtyřválcový motor s rozvodem OHV, umístěný za zadní nápravou. První prodejní verze měly výkon 82,8 kW (112,5 koně) při 7250 ot/min; výkon agregátu však u okruhové verze postupným vývojem dosáhl až 142 koní (105 kW) při 8500 ot/min. Předností vozu Škoda 130 RS byly také výborné jízdní vlastnosti dané lehkou a vyváženou konstrukcí. V originálním továrním provedení bylo vyrobeno téměř 200 kusů. V roce 1981 se Škoda s vozem Š 130 RS stala mistrem Evropy značek v závodech cestovních vozů a zaznamenala i četné úspěchy v mistrovství světa v automobilových soutěžích, včetně vítězství ve třídě na Rallye Monte Carlo 1977. Mezi mnoha tehdejšími jezdci a spolujezdci startujícími na voze Škoda 130 RS byl také spolujezdec Jiří Kotek, který právě na veletrhu PRAGUE CAR FESTIVAL® pokřtí publikaci od Daniela Porazila.

V letošním roce slaví 50 let ikonický závodní vůz Škoda 130 RS. V soutěžní verzi slavila úspěch na Rallye Monte Carlo v roce 1977. Foto: Škoda Storyboard

Díky loňskému velkému úspěchu expozice SPIES HECKER CLASSIC EXPO projevila letos nebývalý zájem o účast také řada veteránských klubů, a dokonce i některá muzea, která dosud své vozy nevystavovala. Vrcholem bude rovněž expozice jedné slavné zaniklé značky, jejíž jméno bude oznámeno v brzké budoucnosti.

SPIES HECKER CLASSIC EXPO umožnilo návštěvníkům veletrhu spatřit historické vozy z první poloviny minulého století. Foto: Prague Car Festival 

Zdroj: Prague Car Festival

 

 

 

Komentáře ke článku