O festivalu
veletrh automobilů ve všech podobách
Den, kdy si každý najde to své
The Most Classic 2025 promění v sobotu 4. října Autodrom Most v centrum fanoušků a milovníků klasických automobilů. Festival, kde se auta nejen vystavují, ale hlavně jezdí.
Festival nabídne mezinárodní závody Histo Cup na okruhu, jízdy pravidelnosti pro veřejnost na polygonu, scenic drive Krušnými horami i soutěž elegance. Diváci se navíc mohou těšit na testovací jízdy zcela nových modelů značek Peugeot, Citroën, Opel, Nissan, Mitsubishi, MG, Toyota, Subaru a Cupra, rozhovory se zajímavými hosty a celodenní kulturní program.
Jedním z vrcholů letošního festivalu bude bezpochyby Ferrari 275 GTB z roku 1965, vůz, který právem patří mezi nejkrásnější dvanáctiválcové granturisma z dílny Enza Ferrariho.
Majitel vozu, Jiří Sudík, jej vlastní už čtvrt století. „Do Česka jsme ho přivezli společně s několika dalšími Ferrari ze švýcarské sbírky. Tamní majitel si ho hýčkal přes dvacet let,“ vzpomíná. Od té doby se auto objevilo na veřejnosti jen výjimečně.
Představený exemplář patří k prvním verzím tzv. short nose, tedy s krátkou přídí a původním provedením motoru Colombo V12 o objemu 3,3 litru. Pod kapotou ukrývá šest karburátorů Weber a výkon přes 280 koní. „Je to ještě starší provedení. Má sice šest karburátorů, ale stále původní jednovačkový motor,“ vysvětluje Sudík.
Ferrari 275 GTB z roku 1965, vůz, který právem patří mezi nejkrásnější dvanáctiválcové granturisma z dílny Enza Ferrariho. Foto: Radek Laube
Na svou dobu šlo o revoluční automobil – Ferrari poprvé použilo samonosnou karoserii a transaxle uložení převodovky, což výrazně zlepšilo vyvážení vozu. Celkem bylo vyrobeno jen něco přes 450 kusů kupé 275 GTB, z toho část v lehkém hliníkovém provedení určeném pro závody.
Sudíkův kus je v mimořádně zachovalém stavu. „Má původní interiér i mechaniku, nikdy neprošel renovací. Jediné, co není původní, je lak – ale i ten je ve stejné barvě, v jaké auto vyjelo z továrny,“ dodává majitel.
Hodnota podobných exemplářů dnes přesahuje 50 milionů korun, což činí z vozu nejen sběratelský klenot, ale i investici. Jiří Sudík zmiňuje i jeho praktičnost: „Jezdí se s tím úplně normálně, jako s moderním autem. Dokonce si v něm můžete dát nohu přes nohu,“ směje se.
Na Autodromu Most bude Ferrari 275 GTB vystaveno pouze staticky, ale i tak půjde o jedinečnou příležitost jej spatřit.
Rudá vlna Ferrari na mosteckém okruhu. Foto: Rudakov Roman
Soutěž elegance a Cena Srdcovka
Součástí programu bude i prestižní Soutěž elegance, která každoročně přivádí na pódium vozy s výjimečným charakterem a stylem. Mezi předešlými vítězi najdeme klenoty jako Alfa Romeo 1900c Sprint Pininfarina (1953), Talbot-Lago T26 Figoni et Falaschi (1948), Alfa Romeo 6C 2500 SS (1946), nebo Lamborghini Miura P400 (1968).
Vedle elegance má nově své místo i Srdcovka – Cena Josefa Zajíčka. Ta není vyhrazena jen pro unikátní kusy či nejdražší značky. Hodnotí se především stav, charakter a osobnost vozu. Každé auto má tak šanci oslovit porotu a oba vítězové – Soutěže elegance i Srdcovky – si odvezou stejnou trofej: unikátní skleněný otisk asfaltu cílové rovinky Autodromu Most.
Soutěže elegance i Cena Srdcovky – vítězové si odvezou unikátní trofej. Foto: Rudakov Roman
Festival plný zážitků pro diváky
The Most Classic se uskuteční v sobotu 4. října 2025 na Autodromu Most a nabídne program nejen pro sběratele a majitele historických vozidel, ale především pro diváky, kteří chtějí prožít den plný atmosféry, hudby a emocí.
Na závodní trati se představí mezinárodní seriál Histo Cup, na polygonu proběhnou jízdy pravidelnosti, volné jízdy i testovací jízdy. Návštěvníci si mohou vyzkoušet nové vozy značek Peugeot, Citroën, Opel, Nissan, Mitsubishi, MG, Toyota, Subaru a Cupra.
Na závodní trati Autodromu Most ožije svět motorů. Foto: Rudakov Roman
Hlavní pódium nabídne po celý den rozhovory, automobilové příběhy i hudební vystoupení. Diváci uslyší koncerty Pavla Houfka, dozvědí se zajímavosti o Jaguaru XJR, který doprovázel Michaela Jacksona při jeho koncertu v Praze, a uvidí rozhovory s legendami české scény i účastníky ROBOT Expedice.
Jak říká Josef Zajíček, generální ředitel Autodromu Most: „The Most Classic je den, kdy si každý najde to své – od vůně benzínu, přes špičkové automobily až po hudební vystoupení. Je to oslava krásy i emocí, kterou chceme sdílet se všemi diváky.“
The Most Classic - den, kdy si každý najde to své. Foto: Rudakov Roman
Zdroj: Autodrom Most, Radek Laube
Komentáře ke článku