
veletrh automobilů ve všech podobách
Zákonodárci Evropské unie schválili technicky zcela nereálné požadavky
Po dlouhé diskusi evropští zákonodárci ve středu svým hlasování poměrem hlasů 389 ku 239 podpořili cíl snížit emise CO2 z osobních automobilů a dodávkových vozidel do roku 2030 o 40 %. Kromě toho poslanci Evropského parlamentu vyzývají výrobce automobilů, aby do roku 2030 prodávali nejméně 35 % vozidel s malými nebo žádnými emisemi uhlíku (tzn. elektromobilů a plug in hybridů).
Největší politická skupina v Evropském parlamentu, středopravá Evropská lidová strana, tento cíl nepodpořila, protože by to mohlo poškodit konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu. Naopak sociální demokraté v Evropském parlamentu vyjádřili spokojenost s tímto rozhodnutím. Nespokojeni jsou Zelení, kteří požadují ještě tvrdší opatření proti automobilům.
Ministři životního prostředí 28 zemí EU by měli 9. října zaujmout k omezování emisí CO2 společné stanovisko.
Průměrná hodnota emisí CO2 je v současné době v Evropě 118,5 g/km, což odpovídá 4,47 l nafty/100 km, resp. 5,11 l benzinu/100 km. Do roku 2021 se má tato hodnota snížit na 95 g CO2/km, tedy na 3,58 l nafty/100 km, resp. 4,09 l benzinu/100 km. Požadavek Evropského parlamentu znamená dosažení 57 g CO2/km, tedy průměrnou spotřebu 2,16 l nafty/100 km, resp. 2,46 l benzinu/100 km. Jde o hodnoty, které musejí být průměrem všech vozidel prodaných každým výrobcem. Automobilky, které uvedené požadavky nesplní, budou čelit tvrdým sankcím, které pro ně budou v podstatě likvidační.
Jedinou cestou k dosažení požadovaných limitů ale je použití elektrického pohonu, který je z hlediska zákonodárců bezemisní.
Šéf sdružení německých automobilek VDA Bernhard Mattes k rozhodnutí Evropského parlamentu řekl jednoznačně: „Tyto cíle nejsou v tomto období proveditelné.“
Generální tajemník Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) Erik Jonnaert prohlásil: „Znepokojují nás extrémně agresivní cíle snižování emisí CO2 a zavedení prodejních kvót pro elektrické vozy s akumulátory, které poslanci EP podpořili. Dnešní rozhodnutí hrozí, že bude mít velmi negativní dopad na pracovní místa napříč automobilovým hodnotovým řetězcem. V podstatě by to přinutilo odvětví k dramatické transformaci v rekordním čase. Přitom zde není zde žádná záruka, že bude k dispozici vhodný rámec umožňující tento náhlý přechod k elektromobilitě. V současné době chybí infrastruktura dobíjení. Spotřebitelé nemohou být nuceni nakupovat elektromobily, aniž by pro jejich použití existovala potřebná infrastruktura.“
Komentáře ke článku