
veletrh automobilů ve všech podobách
Norman Dewis se významně podílel na vývoji Jaguarů
Norman Dewis, odpovědný za vývoj nejslavnějších modelů značky Jaguar, zemřel ve věku 98 let. Dewis se u Jaguaru podílel na vývoji mnoha slavných vozů - závodních C-Type a D-Type, které vítězily v Le Mans, klasických sportovních XK 140 a 150, sedanů 2,4 l/3,4 l/Mk 2, Mk VII a Mk VIIM, kultovního E-Type včetně verze Lightweight, prototypu XJ 13, sedanů XJ, X i modelů XJ-S a XJ 40. Každý z nich byl vyvinut s pomocí informací a postřehů od Dewise a dodnes zůstávají legendami pro svou dokonalou kombinaci komfortu a ovládatelnosti.
Dewis své poznatky sděloval přímo hlavnímu inženýrovi Jaguaru Williamu Heynesovi. Tato forma spolupráce mezi hlavním inženýrem a testovacím řidičem byla v rámci automobilového průmyslu ojedinělá a poskytovala hlavnímu inženýrovi (pozdějšímu technickému řediteli) okamžitou zpětnou vazbu z první ruky. Norman Dewis také poslal kopie svých zpráv zakladateli a šéfovi společnosti Jaguar siru Williamu Lyonsovi.
Dewis se narodil v Coventry a začal na autech pracovat už ve věku 14 let jako montér v továrně Humber. V 15 letech se přesunul k firmě Armstrong Siddeley, kde pracoval v oddělení podvozků a také se naučil řídit, když odvážel auta z výrobní linky. Během války sloužil v RAF jako obsluha kulometu v bombardéru Blenheim. Po válce krátce pracoval ve firmě Lea-Francis, až konečně zakotvil u Jaguaru.
Kromě mnoha vozů, kterým Dewis pomohl stát se legendami, měl mimořádný podíl na jednom z nejvýznamnějších projektů, který měl mimořádný vliv na celý automobilový průmysl, a to na vývoji kotoučových brzd. Dewis se podílel na vývoji revolučního brzdového systému ve spolupráci firem Jaguar a Dunlop ve voze C-Type, který startoval v Mille Miglia roku 1952 se Stirlingem Mossem za volantem a Dewisem v roli spolujezdce.
Mille Miglia 1952, experimentální Jaguar C-Type s kotoučovými brzdami, za volantem Stirling Moss, jako spolujezdec Norman Dewis
Dewis v roce 1953 vytvořil rychlostní rekord pro sériová vozidla rychlostí 277,241 km/h ve voze Jaguar XK120 na části dálnice Jabbeke v Belgii. Také řídil D-Type v rychlosti 306 km/h při vývoji tohoto vozu pro závod v Le Mans.
Na dálnici Jabbeke v Belgii vytvořil Norman Dewis s Jaguarem XK120 v roce 1953 rekord rychlostí 277,241 km/h
Mistr světa 1958 a vítěz Le Mans 1955 Mike Hawthorn měl v něj takovou víru, že když byl požádán, aby se zúčastnil testu nového vozu a viděl, že Dewis už byl na místě, zeptal se manažera týmu Loftyho Englanda: „Proč tu vlastně jsem? Pokud je s tím Norman spokojen, tak jsem spokojen i já.“
Za volantem Jaguaru D-Type na zkušební dráze MIRA v roce 1954
Dewis se proslavil v roce 1961 jízdou z Coventry na autosalon v Ženevě na světovou premiéru E-Type.S jiným E-Type absolvoval během 15 hodin 1100 kilometrů nonstop jízdy (vyjma tankování) z továrny na tiskovou konferenci v době, kdy ještě nebyly dálnice.
Začínal v době, kdy se ještě jezdilo bez pásů a jiných bezpečnostních systémů. Odhaduje se, že absolvoval více než milion testovacích mil (1,6 milionu kilometrů) s průměrnou rychlostí přes 100 mph (160 km/h). To doprovázelo několik dobrodružných příhod - ať už to byla havárie s D-Type, který se otočil a dopadl na něj, když zkoušel panely karoserie ze skleněných vláken, nebo když se ve velké rychlosti převrátil s prototypem závodního XJ-13. Dewis z nehody vyšel bez zranění, doma manželce nic neřekl a druhý den byl zase v práci.
Z nehody s Jaguarem XK13 vyšel nezraněn, ale projekt tím skončil
Dokonce i po odchodu do důchodu Dewis při oslavách 60. výročí značky Jaguar jel v čele kolony vozidel v závodním D-Type. Všude, kde se Jaguar prezentoval, tam byl přítomen se svou výraznou kravatou a v kovbojských botách, aby si povídal s fanoušky. Ještě v roce 2014 při Goodwood Revivalu ve věku 93 let při demonstrační jízdě řídil D-Type.
Jako uznání jeho služeb pro Jaguar a britský automobilový průmysl byl Norman Dewis v roce 2014 vyznamenán Řádem britského impéria (OBE).
Norman Dewis a Jaguar XK 13
Komentáře ke článku